A végén Magyarország is kihátrál a WHO IHR elfogadásából

Mai bejegyzésünkben körbejárjuk, mely országok utasították el a WHO IHR (International Health Regulations – Nemzetközi Egészségügyi Szabályzat) módosítását.
Mint ismeretes, a WHO 2024. június 4-én botrányos körülmények között, a saját szabályzatait is megszegve fogadta el az úgynevezett IHR, a Nemzetközi Egészségügyi Szabályzat (International Health Regulations) módosítását. Tedrosz Gebrejeszusz WHO főigazgató ezzel akarta kijátszani az pandémiaszerződés elutasítását. A tagállamoknak hivatalosan 2025.05.19-ig volt lehetőségük vétó benyújtására a szerződéssel szemben. 

De miért is utasították vissza egyes államok az IHR módosítását?

1, Nos, az USA a következőkkel indokolja döntését:

A módosított IGV lehetővé tenné a WHO számára, hogy globális lezárásokat, utazási korlátozásokat vagy más, általa megfelelőnek ítélt intézkedéseket rendeljen el a homályos „közegészségügyi kockázatokra” való reagálás érdekében. A WHO szabályozása az Egyesült Államokban is kötelezővé vált volna, függetlenül attól, hogy az ország kilépett-e a WHO-ból. Kennedy így magyarázta döntését:

„A nemzetközi egészségügyi szabályok javasolt módosításai utat nyitnak az olyan narratív menedzsment, propaganda és cenzúra előtt, amellyel a Covid-járvány idején szembesültünk. Az Egyesült Államok együttműködhet más nemzetekkel anélkül, hogy veszélyeztetné polgári szabadságjogainkat, aláásná alkotmányunkat és feladná Amerika nagyra becsült szuverenitását.”

USA und Österreich lehnen Internationale Gesundheitsvorschriften der WHO ab – Transition News

2, Ausztria az ominózus július 19-i dátum előtt néhány nappal közölte hivatalosan, az IHR módosításait Ausztriában a Nemzetgyűlésnek (Nationalrat, parlament) és a Bundesratnak  (Szövetségi Tanácsnak [1]) kell jóváhagynia a hatálybalépéshez!

USA und Österreich lehnen Internationale Gesundheitsvorschriften der WHO ab – Transition News

3, Fico szlovák miniszterelnök kijelentette, kormánya nem fogja támogatni a WHO elnöke jogkörének kiterjesztését.

Slovakia will not support new pandemic treaty – News – Rádio RSI English – STVR

4, Argentína 2025. májusának utolsó napjaiban ratifikálta kilépését a WHO-ból, így számára okafogyottá vált az IHR szerződés módosítása.
WHO: «Willkür, Machtmissbrauch, Fremdsteuerung» – Transition News 5, Olaszország 2025. május 19-én tájékoztatta a WHO-t az IHR elutasításáról. Erről más médiumok is beszámoltak, például a La Repubblica.
A fellebbezési határidő lejártával, július 19-én, amelyig minden WHO-tagnak döntést kellett hoznia, Orazio Schillaci egészségügyi miniszter levélben tájékoztatta Tedros Adhanom Ghebreyesus WHO-főtitkárt kormányának lépéséről, amelyet Georgia Meloni miniszterelnökkel egyeztetve hoztak meg.

A média hangsúlyozza, hogy ezzel a hivatalos elutasítással a polgárok szabadsága továbbra is védett marad, és végleg elhárult a nemzeti szuverenitást aláásó új rendelkezések és korlátozások veszélye. Ha az olasz kormány nem emelt volna kifogást, az IHR jövőre szeptember 19-én lépett volna hatályba, anélkül, hogy parlamenti eljárásra vagy további ratifikálásra lett volna szükség. Kötelező érvényűek lettek volna, és megkerülték volna a demokratikus vitát.

Italien lehnt Internationale Gesundheitsvorschriften der WHO ab – Transition News

6, Izrael úgyszintén elutasította a csatlakozást.

The United States has REJECTED the amendments to the International Health Regulations
https://jamesroguski.substack.com/p/israel-has-rejected-the-2024-amendments

7, Oroszország olyan módosítási javaslatot nyújtott be a WHO IHR 4. §-ához, amely szerint a nemzeti IHR-hatóságok joga volna a WHO utasítások átültetése a nemzeti jogba [Közzétevő: amely implicit módon tartalmazza: vagy ennek az átültetésnek a megtagadása is a nemzeti hatóságok joga volna.]
https://childrenshealthdefense.org/defender/who-proposals-doctor-patient-threat/ 8, Hollandia (Szlovákia mellett) 2026 márciusáig kért és kapott haladékot a kérdés megvizsgálására.

https://kuruc.info/r/2/290797/

Lengyelország, Olaszország, Oroszország, Izrael, Szlovákia, Irán tartózkodtak a WHO 2025. május 19-i szavazásán.

Pandemiepakt beschlossen – dank Taktiererei durch WHO-Chef Tedros? – Transition News

És végül, de nem utolsósorban Magyarország kormánya (amely eddig gyakorlatilag a teljes magyar sajtó számára hírzárlatot rendelt el a kérdésben) – a Mi Hazánk Mozgalom kérdésére adott válaszában – 2025. július 30-án hozta nyilvánosságra,

A kormány további egy évet kért a WHO-tól a meghiúsult pandémiaszerződés helyett elfogadtatni próbált IHR-módosítás vizsgálatára. „A magyar Kormány nem támogatott olyan javaslatokat, amelyek elvonnák Magyarország szuverén járványkezelési jogkörét” – nyilatkozta Rétvári Bence. „Uniós kötelezettségeinkkel és a hazai jogszabályokkal való összhang megteremtése érdekében a magyar kormány további egy évet kért az IHR módosítók vizsgálatára, amelyekről a Kormány előterjesztése alapján a nemzetközi szerződésekkel kapcsolatos eljárásról szóló 2005. évi L. törvény értelmében az Országgyűlés dönt.” – ez a miniszterhelyettes érdemi válasza. Ami azt jelenti, a kérdéssel a jövő évi választások után megalakuló parlamentnek kell majd foglalkoznia.

Forrás: https://kuruc.info/r/2/290797/

A siker a Mi Hazánk Mozgalom és a citizengo keresztény közéleti szerveződés aktivitásának, petíciógyűjtésének tudható be.

James Roguski tíz pontban foglalja össze, miért aggályosak az IHR módosítások.

  1. A „releváns egészségügyi termékek” új meghatározása csak gyógyszereket, diagnosztikai eszközöket, készülékeket és GÉN- ÉS SEJTALAPÚ TERÁPIÁKAT tartalmaz. Nem említi a vitaminokat, ásványi anyagokat, gyógynövényeket, homeopátiás gyógyszereket vagy bármely más természetes megoldást. Nem történt utólagos felülvizsgálat a PCR „tesztek”, a lélegeztetőgépek, a remdesivir és a vírusvektoros és mRNS „vakcinák” csalárd használatával kapcsolatos kudarcokról. (1. cikk)
  2. Az Egészségügyi Világszervezet főigazgatója kizárólag saját döntése alapján, ellenőrzés és kiegyensúlyozottság nélkül jogosult lenne „pandémiás vészhelyzetet” kihirdetni. Nincs olyan eljárás, amelynek keretében a tagállamok szavazással megszüntethetnék a főigazgató nyilatkozatait. (1., 12. és 49. cikk)
  3. A részes államok… szükség szerint fenntartják vagy növelik a hazai finanszírozást, és együttműködnek… a fenntartható finanszírozás megerősítése érdekében, hogy támogassák e szabályzat végrehajtását.” MENNYIBE FOG EZ KERÜLNI? (44. cikk)
  4. Az IHR-hez új cikk (44bis) került hozzáadásra, megsértve a WHO alapokmányát. 2023. február 6-án a Felülvizsgálati Bizottság figyelmeztetett „a szabályzat alapján a WHO számára nem lehetséges kifejezett finanszírozási funkció létrehozása”. Elfogadhatatlan, hogy nem határozták meg a „koordinációs pénzügyi mechanizmus” részleteit, miközben nem választott, nem elszámoltatható és ismeretlen jövőbeli bürokratáknak adtak felhatalmazást a „mechanizmus” ellenőrzésére, nem határozták meg, hogy ez mennyibe fog kerülni, nem követelték meg a teljes átláthatóságot és a teljes ellenőrzési nyomvonal nyilvánosságra hozatalát, valamint nem biztosították az összeférhetetlenség megelőzését. Ezen túlmenően a 44bis. cikket helytelenül és titokban, normál betűvel, nem pedig vastag betűvel illesztették be a módosítások végleges változatába. Ez azt a benyomást keltette, hogy az új cikk a meglévő IHR része, és nem jelezte megfelelően, hogy a 44bis. cikk módosítás. (44bis. cikk)
  5. A WHO főigazgatója nem nyújtotta be megfelelően a javasolt módosítások VÉGLEGES VÁLTOZATÁT, legalább négy hónappal az 55. cikk (2) bekezdésében előírt határidő előtt.
  6. Teljesen elfogadhatatlan, hogy egészséges embereket, akikről csupán gyanítják, hogy fertőző betegségnek voltak kitéve, karanténba helyezzenek. (27. cikk)
  7. Az, hogy a közlekedési szolgáltatókat arra kényszerítik, hogy „egészségügyi intézkedéseket” [például rovarirtó szerek permetezését] alkalmazzanak a fedélzeten, miközben az utasok felszállnak és leszállnak, egyértelműen sérti az alapvető szabadságjogokat. [24.1. cikk a) pont, 24.1. cikk b) pont és 4.1. melléklet c) pont]
  8. Az országok kötelesek hazai jogszabályokat hozni az IHR módosításainak végrehajtására. Sok ország máris életbe léptette a legrosszabb elképzelhető intézkedéseket. (4. cikk)
  9. Azzal, hogy a főigazgatót arra utasítják, hogy „nyújtson rendelkezésre álló információkat a WHO által koordinált, a releváns egészségügyi termékekhez való hozzáféréssel és azok elosztásával kapcsolatos mechanizmusokról”, egyszerűen csak a WHO előminősítési és sürgősségi felhasználási listájának pénzkereső üzletágát táplálják. (15., 16., 17. és 18. cikk)
  10. Teljesen ELFOGADHATATLAN, hogy nem foglalkoznak azzal a nyilvánvaló emberi jogi jogsértéssel, amely felhatalmazza a nemzeteket arra, hogy „kötelezzék az utazót… oltás vagy más profilaxis alávetésére; vagy (c) további, a betegség terjedésének megelőzésére vagy ellenőrzésére szolgáló, bevált egészségügyi intézkedésekre, ideértve az elszigetelést, a karantént vagy az utazó közegészségügyi megfigyelés alá helyezését”. (31.2. cikk)

További források:

James Roguski ebben a bejegyzésében számos grafikát, illetve tovább mutató linket hoz nyilvánosságra, a grafikákból néhányat itt közlünk.

Hivatkozás:

[1] Bundesrat: A kétkamarás osztrák parlament második kamarája, tagjait a tartományok delegálják.

2025. augusztus
Közzéteszi:
Király József

Updated: 2025.08.02. — 13:11

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük