“Miközben Jeremy Hunt, az Egyesült Királyság pénzügyminisztere 54 milliárd fontnyi adóemelést és a közszolgáltatások csökkentését jelenti be a költségvetési hiány csökkentése érdekében, amelyet a pandémiától kezdve a Putyinon át a Brexitig mindenre ráfognak, a következőkben az inflációs spirál tényleges okait tekintjük át, nemcsak az Egyesült Királyságban, hanem világszerte.
2019 júniusában a Nemzetközi Fizetések Bankja (BIS), a világ központi bankja közzétette éves gazdasági jelentését. Ez azzal a kijelentéssel kezdődött: “Talán túl szép volt ahhoz, hogy igaz legyen” – az “ez” a 2007-2009-es globális pénzügyi válságból való kilábalás volt. A jelentés a pénzügyi piacokat “idegesnek” nevezte, és figyelmeztette a befektetőket a “nyitott nemzetközi gazdasági rend” elleni társadalmi és politikai visszahatásra, amely a BIS előrejelzése szerint továbbra is “hosszú, bár kiszámíthatatlan árnyékot” vet a világgazdaságra:
Történelmi szempontból nem szokatlan, hogy a nagyobb gazdasági megrázkódtatásokat követően ilyen hangulati hullámokat látunk: a nagy gazdasági világválság az előző globalizációs korszak végét jelentette.
Túl korai lenne megmondani, hogy ez a hullámzás hogyan fog alakulni, de egyértelműen olyan erő lesz, amellyel az elkövetkező években meg kell küzdeni.
Amit a BIS itt leírt, az nem csak a pénzügyi válság klasszikus tünetei, amelyeket a kapitalista felhalmozás belső ellentmondásai okoznak – amelyek szerint a munkások béreinek deflálódásával a fogyasztók vásárlóereje is csökken, ami a kapitalisták profitját fenyegeti, és felfújt hitelbuborékot eredményez -, hanem az általuk okozott társadalmi zavargások veszélye is a társadalomban. A BIS mint a monetáris politikával foglalkozó legfőbb bank, több mint tudatában van annak, hogy ez milyen veszélyt jelent a globális pénzügyi rendszerre. Ennek megfelelően a következő hónapban, 2019 júliusában a BIS “nem konvencionális politikát” sürgetett annak érdekében, hogy “szigetelje a reálgazdaságot” a feltételek további romlásától, konkrétan azt szorgalmazva, hogy a gazdaságnak nyújtott közvetlen hitelek révén a központi bankok “helyettesítsék a kereskedelmi bankokat a hitelnyújtásban”.
2019 augusztusára a globális adósság/GDP arány 322 százalékos történelmi csúcsra emelkedett, a teljes adósság pedig megközelítette a 253 ezer milliárd dollárt. Németország, Olaszország és Japán a recesszió szélén állt, az Egyesült Királyság és Kína gazdasága pedig zsugorodott. Ugyanebben a hónapban a BlackRock, a világ legnagyobb befektetési alapja az akkor 6,5 ezer milliárd dolláros (és azóta 10 ezer milliárd dollárra emelkedett) kezelt vagyonával “A következő visszaesés kezelése” címmel fehér könyvet tett közzé. Ebben arra szólította fel Federal Reserve-t, az USA központi bankrendszerét, hogy közvetlenül a pénzügyi rendszerbe juttasson likviditást, hogy megakadályozza a gazdaság drámai visszaesését, amely az előrejelzések szerint még a 2007-2009-es globális pénzügyi válságnál is súlyosabb lesz.
A BlackRock azzal érvelt, hogy mivel a monetáris politika (a hitelkamatok és a forgalomban lévő pénz mennyisége) kimerült, és a fiskális politika (a kormányzati adózás és kiadások) nem lesz elegendő egy ilyen válság megfordításához, “példátlan válaszlépésre” van szükség. Ezért azt javasolta, hogy “közvetlen lépéseket tegyünk”. Ez azt jelentette, hogy “meg kell találni a módját annak, hogy a központi bank pénze közvetlenül a köz- és magánszektorbeli fogyasztók kezébe kerüljön“, miközben elkerülhető a hiperinfláció. Az utóbbi veszélyeire a BlackRock példaként a Weimari Köztársaságot hozta fel az 1920-as évek elején, pontosan akkor, amikor a fasizmus Németországban és Olaszországban is gyökeret vert. Még ugyanebben a hónapban, 2019 augusztusában a G7-országok központi bankárai (USA, Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Olaszország, Japán, Kanada és Németország) találkoztak, hogy megvitassák és jóváhagyják a BlackRock “nem hagyományos” javaslatait.
A 2007-es másodlagos jelzáloghitel-válságra és az általa kiváltott globális pénzügyi válságra válaszul az amerikai kongresszus 2010-ben 250 000 dollárra korlátozta azt az összeget, ameddig az amerikai kormányzat biztosította a betéteseket. Ez azt jelentette, hogy az olyan nagy intézményi befektetőknek, mint a nyugdíjalapok, befektetési alapok, fedezeti alapok és állami vagyonalapok, nem volt hová parkolniuk a befektetések között tartott dollármilliókat, ami egyszerre volt biztonságos, biztosított számukra némi kamatot, és lehetővé tette a pénzeszközök gyors kivonását, mint egy hagyományos betétszámla. Erre az igényre válaszul alakult ki a privát repo-piac. A “repo”, ami a visszavásárlási megállapodás rövidítése, egy olyan szerződés, amelynek keretében a befektetési alapok pénzt kölcsönöznek fedezetül szolgáló eszközök – jellemzően kincstári adósságok vagy az amerikai ingatlanpiaci buborékot finanszírozó jelzálog fedezetű értékpapírok – ellenében. A szerződés feltételei szerint a bankok vállalják, hogy magasabb áron, jellemzően másnap vagy két héten belül visszavásárolják az eszközöket. A repo fedezett rövid lejáratú hitelként a kereskedők fő finanszírozási forrása, amely a betétbiztosítás biztonságát a nagy likviditású biztosítékkal helyettesíti.
Bár a repo-piac a nagy intézményi befektetők igényeinek kielégítésére alakult ki, lehetővé tette a bankok számára a bankrendszerre a globális pénzügyi válságot követő szabályozás által előírt tőkekövetelmények megkerülését is. Ennek eredményeként 2008-ra a repo-piac biztosította az USA-ban a hitelek felét, és 2020-ra napi ezer milliárd dolláros forgalmat bonyolított le. A veszély az volt, hogy a repo-piacok likviditáshiánya az összes jelentős pénzügyi szektorra kihatással lehet. Ez akkor történik, amikor a bankok hosszú távú hitelek vagy befektetések céljából kölcsönt vesznek fel betéteseiktől, és a betétesek és a hitelfelvevők egyszerre akarják a pénzt, ami arra kényszeríti a bankokat, hogy máshonnan vegyenek fel kölcsönt. Ha rövid időn belül nem találnak hitelezőket, vagy ha a hitelfelvétel ára hirtelen megfizethetetlenné válik, akkor likviditási válság alakul ki.
Pontosan ez történt 2019 szeptemberében, amikorra a repo-piac hitelfelvevői oldalát átvették az agresszív és magas kockázatú fedezeti alapok, amelyek egyszerre több hitelhez is felhasználták őket. Ennek következtében számos nagy intézményi hitelező kivonult a piacról, ami miatt a repo-kölcsönök kamatlába néhány óra alatt hirtelen 2,43 százalékról 10,5 százalékra ugrott. Ahelyett azonban, hogy hagyta volna csődbe menni a bankokat, és a hitelezők pénzeszközeinek mentőakcióját kényszerítette volna ki, a Federal Reserve System a BlackRock tanácsát követve sürgősségi monetáris programot indított, és hetente több száz milliárd dollárt injektált a Wall Streetre, hogy elhárítsa a jelentős kamatemelkedést.
A következő hat hónap alatt az amerikai jegybank több mint 9 ezer milliárd dollárt injektált a bankrendszerbe, ami az USA bruttó hazai termékének több mint 40 százalékával egyenértékű. 2020 márciusára a jegybank napi ezer milliárd dollárt bocsátott rendelkezésre egynapos hitelek formájában, gyakorlatilag tartalékforrást biztosítva a teljes repo-piacnak, beleértve a fedezeti alapokat is. De ennél többre volt szükség.
2019 szeptemberében, ugyanabban a hónapban, amikor a repo-piaci kamatlábak megugrottak, Donald Trump amerikai elnök úgy döntött, hogy létrehozza a Nemzeti Influenza Munkacsoportot, egy 5 éves tervet a vakcinafejlesztés felgyorsítására és a vakcinatechnológiák előmozdítására egy jövőbeli világjárvány esetére. Ennek előzményeként 2019 októberében a Bill & Melinda Gates Alapítvány, a Johns Hopkins Egészségügyi Központ és az Egészségügyi Világszervezet által szervezett Event 201 rendezvényen egy olyan új zoonózisos koronavírus kitörését szimulálták, amely a SARS mintájára “az enyhe tünetekkel rendelkező emberek által jobban átvihető”. 2019 decemberében pedig az Egészségügyi Világszervezet globális vakcinabiztonsági csúcstalálkozót tartott a világ minden tájáról érkező vakcina-“érdekeltek” számára. Ezek között voltak a Globális Oltásbiztonsági Tanácsadó Bizottság (GACVS) jelenlegi és korábbi tagjai, immunizációs programvezetők, nemzeti szabályozó hatóságok, a WHO valamennyi régiójának farmako-vigilanciai munkatársai, valamint az ENSZ-ügynökségek, tudományos intézmények, gyógyszeripari vállalatok ernyőszervezetei, technikai partnerek, az ipar képviselői és a finanszírozó ügynökségek képviselői.
Aztán 2020. január 17-én, amikor a Covid-19-nek tulajdonított halálesetek száma világszerte mindössze 6 volt, az Egészségügyi Világszervezet elfogadta a SARS-CoV-2 kimutatására és azonosítására vonatkozó protokollokat, amelyeket a Corman-Drosten-féle “Diagnostic detection of 2019-nCoV by real-time RT-PCR” című dokumentumban határoztak meg. Számos hibája mellett ez a protokoll az RT-PCR-teszteket 45 ciklusra állította be, a “megerősített pozitív” teszteket pedig 40 ciklusra (1.099.511.627.776 termikus amplifikációs ciklus), ami jóval magasabb, mint az a 28 ciklus (16.777.216 ciklus), amellyel a fertőző vírus kimutatható.
Ez egy csapásra megteremtette a mintát arra, hogyan lehet egy olyan vírusból, amelynek a fertőzés halálozási aránya a szezonális influenzáé, globális világjárványt csinálni.
2020. március 11-én, amikor a globális apparátus már működött, az Egészségügyi Világszervezet a Világgazdasági Fórummal együttműködve elindította a “Covid-19 cselekvési platformot“, a világ legbefolyásosabb vállalatainak koalícióját, amely két hónapon belül több mint 1100 vállalatot, bankot és más pénzügyi intézményt számlált. Ugyanezen a napon az Egészségügyi Világszervezet, figyelmen kívül hagyva saját korábbi definícióit és kritériumait, a SARS-CoV-2-t “világjárványnak” nyilvánította, és a nyugati kapitalizmus neoliberális demokráciáiban zárlatot rendeltek el.
Végül 2020. március 15-én a Federal Reserve a gyártott “válság” leple alatt 0,25%-ra csökkentette a kamatlábakat, megszüntette a tartalékolási kötelezettséget, enyhítette a tőkekövetelményt, és legfeljebb 90 napos diszkontkölcsönöket kínált az általa preferált bankoknak (JP Morgan, Goldman Sachs, Barclays, BNP Paribas, Nomura, Deutsche Bank, Bank of America, Citibank stb.), amelyeket naponta megújítottak és folyamatosan továbbforgattak. Állítólag azért bocsátották rendelkezésre, hogy kielégítsék a lezárt háztartások és vállalkozások hiteligényét, a gyakorlatban azonban nem vállaltak kötelezettséget arra, hogy ezt a gyakorlatilag kamatmentes pénzt a lakosság rendelkezésére bocsássák, például a kisvállalkozásoknak nyújtott hitelek, a háztartások hitelkártya-kamatainak csökkentése vagy a jelzáloghitelek törlesztőrészleteinek felfüggesztése révén. 2020 júliusára e hitelek kumulált értéke 11,23 ezer milliárd dollár volt.
A legtöbbünk itt lépett be a képbe. Amit azonban a legtöbben nem tudtak, hogy a globális pénzügyi rendszer nagy visszaállítását (Great Reset), amelyet állítólag a “világjárvány” indokolt, sőt szükségessé tett, 6 hónappal a hivatalos bejelentés előtt kezdeményezték, és nem egy vírusra válaszul.
2022 áprilisára az amerikai Federal Reserve (8,9 ezer milliárd dollár), az Európai Központi Bank (9,6 ezer milliárd dollár), a Bank of Japan (6,2 ezer milliárd dollár) és a Bank of China (6,3 ezer milliárd dollár) mérlegfőösszege (teljes vagyona) 31 ezer milliárd dollárra emelkedett, ami rendkívüli és példátlan növekedés a 2019 szeptemberi 19 ezer milliárd dollárhoz képest, és ennek megfelelően nőttek a kötelezettségek (forgalomban lévő készpénz, kereskedelmi bankok tartalékai, központi banki értékpapírok és saját tőke), és így a gazdaság reál- és pénzügyi szektorát érintő kockázatok is. Világviszonylatban jelenleg több mint 41 ezer milliárd dollárnyi eszköz, a világ GDP-jének közel fele van a központi bankok kezében. És ahogyan az amerikai jegybankban betétek keletkeztek, úgy került a pénz a kereskedelmi bankokba, és a betétek, amelyek az utóbbiakban a 2007-2009-es globális pénzügyi válság alatt egyenletesen emelkedő pályán maradtak, közvetlen összefüggést mutattak a 2019 szeptemberét követő eszközkiugrással.
És ebben rejlett a probléma. Ha a központi bankok által az összeomló pénzügyi szektorba pumpált 12 ezer milliárd dollárnyi helikopterpénz elérte volna a reálgazdasági tranzakciókat, akkor az kiváltotta volna azt a hiperinflációt, amelyre a BlackRock figyelmeztette a Federal Reserve-t, hogy el kell kerülni. Feltételezhetjük, hogy a BlackRock erre gondolt, amikor 2019. augusztusi, “A nem hagyományos monetáris politikától a példátlan politikai koordinációig” című jelentésében ragaszkodott ahhoz, hogy a “közvetlen irányba való elmozdulás” gyakorlati módjának meg kell határoznia “azokat a szokatlan körülményeket, amelyek ilyen szokatlan koordinációt igényelnek”. Ezeknek a szavaknak jelentése van.
A lezárásokat nem azért vezették be, hogy megvédjék a világot egy “civilizációt fenyegető” új vírustól, hanem azért, mert a reálgazdaságot le kellett állítani – a legtöbb üzleti tranzakciót és fogyasztói kiadást felfüggesztve -, hogy “elszigeteljék” azt az összeomló pénzügyi szektorba pumpált hatalmas összegektől.
De ez még nem minden. Ugyanabban az időben, amikor a bankok elektronikus dollár ezer milliárdokat teremtettek, a nemzeti kormányok több százmillió munkavállalót kényszerítettek hónapokra és évekre szabadságra, és ezzel gyakorlatilag előre elzálogosították a lakosságuk jövőbeli munkáját. 2020 novemberére a Bank of England 895 milliárd fontra növelte mennyiségi lazítási programját, mint állította, “hogy segítse a gazdaságot a járvány idején”. A National Audit Office becslése szerint 2020 februárja és 2022. március 31-e között, amikor a koronavírus okozta korlátozások feloldásra kerültek, az Egyesült Királyság kormánya 376 milliárd fontot költött a zárlatra.
Ily módon a brit kormány, illetve a többi nemzetállam kormánya gondoskodott arról, hogy ezen államok lakossága, amelyek felhatalmazták kormányaikat a határozatlan idejű “lezárások” bevezetésére, még inkább eladósodjon az elkövetkező generációkra ugyanazon a pénzintézetek felé, amelyeket a központi bankok éppen az ő pénzükkel, az adófizető és a kamatterheket viselő lakosság pénzével mentettek meg.
Ahogyan a legutóbbi globális pénzügyi válság után bevezetett költségvetési megszorító program a pénzügyi szektor spekulációiért a munkavállalókat büntette a kormányzati kiadások csökkentésével, a “költségvetés egyensúlyának” gazdaságilag hamis indoklásával, úgy a lezárások bevezetése is biztosította, hogy a bankok megmentését azok a munkavállalók és kisvállalkozók fizessék meg, akiknek munkahelyét és vállalkozását a lezárásokat elrendelő kormányok tönkretették, a kisvállalkozásokat csődbe vitték, adóságba hajszolták, azzal a még hamisabb indoklással, hogy megvédik őket a közegészségügyet fenyegető, soha nem létezett veszélytől.
És ahogy nem volt mentőcsomag azok számára, akiket a kormányzati kiadások csökkentése miatt munkanélkülivé, elszegényedtek, tönkrementek vagy meghaltak, ugyanúgy nem lesz mentőcsomag a jelenlegi pénzügyminiszter részéről azok számára sem, akiknek a munkahelyeit, megtakarításait, vállalkozásait és életét tönkretették a megszorítások. A megszorításokhoz hasonlóan tehát a lezárások is a gazdasági osztályharc része, amelyet a pénzügyi és politikai uralkodó osztály folytat a dolgozó és egyre inkább a középosztály ellen, amely a zárlat alatt engedelmesen “otthonról dolgozott”, és a negyedik ipari forradalom új technológiái által feleslegessé vált fehérgalléros munkahelyek révén demonstrálta, hogy feleslegessé vált.
Amikor tehát Jeremy Hunt és a WEF-nek a nyugati gazdaságokban dolgozó társai azt mondják, hogy az inflációs spirál, az energiaárak robbanásszerű emelkedése és az életszínvonalunk zuhanása a Covid-19, az Ukrajnába betörő “őrült Vlagyimir” vagy a globális felmelegedés miatt következett be, akkor hamis magyarázattal és egy könnyű bűnbakkal akarják elhitetni Önökkel, hogy 12 éven belül a második globális pénzügyi válságot okolják.
Globálisan egy 50 éves adósságciklus végén járunk, amely akkor kezdődött, amikor Nixon amerikai elnök 1971-ben kivonta a dollárt az aranykamatláncból, aminek következtében a kamatlábak jelenleg 0%-on állnak. Ahogy Ray Dalio, a világ legnagyobb fedezeti alapjának milliárdos alapítója nemrégiben rámutatott, ez utoljára 1932-ben fordult elő. Ezek a gazdasági feltételei a fasizmus visszatérésének a Nyugat politikájában, törvényeiben és ideológiájában, aminek ma tanúi vagyunk. Ha érdekli, hogy kik profitálnak gazdaságainknak ebből az irányított lerombolásából és a Szép Új Világból, amelyet a romokra akarnak építeni, akkor érdekelheti Az út a fasizmushoz című könyv: A globális biológiai biztonság államának kritikájához.”
2022. november
Simon Elmernek a The Exposé honlapon megjelent írását
fordította: Szendrei Eszter
Köszönöm a fordítói munkát és közzétételét.